Siirry sisältöön

Asiakkaat antavat kiitosta Vaalijalan ympäristöstä – yhteisöllisyyttä halutaan lisää

16.9.2024 Uutiset

Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen asiakkaista koottu asiakasraati antoi palautteensa Vaalijalan palveluista ja toiminnasta. Asiakasraati oli tyytyväinen muun muassa osaamis- ja tukikeskuksen tiloihin, ympäristöön ja henkilökunnalta saamaansa kohteluun. Asiakasraadin mukaan vapaa-aika saisi puolestaan olla entistä yhteisöllisempää.

Vaalijala kerää asiakaspalautetta kahdesti vuodessa, ja asiakasraati järjestetään kerran vuodessa. Vaalijalan lasten ja nuorten, sekä aikuisten yksiköstä koottu 14 hengen raati kertoi oman yhteisönsä terveiset muun muassa asumisesta, päätöksenteosta ja kohtelusta. Vaalijalan asiakkaat ovat erityisen vaativaa tukea tarvitsevia lapsia, nuoria ja aikuisia. Asiakasraadissa olevien asiakkaiden osallisuus varmistettiin esimerkiksi puhetta korvaavien menetelmien käyttämisellä tai tarvittaessa kommunikaatio-ohjaajan tuella. Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys Vaalijalan palveluihin oli 8.6 asteikolla 1-10.

Vaalijalan kuntoutuskoordinaattori Hanna-Leena Niskasen mukaan asiakkaat olivat kokonaisuutena tyytyväisiä saamiinsa palveluihin.

– Erityisesti Vaalijalan luonnonläheinen ympäristö aktiviteetteineen, ja kodinomaisiksi muokatut tilat saivat kiitosta. Kehittämistarpeiden puolelta nousi esille yhteiskunnallisenakin kysymyksenä oleva yksinäisyys ja toive yhteisöllisestä tekemisestä, Niskanen kertoo.

Niskasen mukaan yhteydenpitoa kavereihin ja läheisiin tuetaan muun muassa asiakkaiden digi- ja mediataitoihin panostamalla ja yhteisöllistä tekemistä järjestämällä. Kehittämistarpeisiin tullaan Vaalijalassa pureutumaan kunnolla asiantuntijoiden ja esihenkilöiden yhteistyöpäivässä marraskuussa.

Asiakkaiden osallisuutta tuetaan

Asiakasraadit ovat osa Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisaan kuuluvan Vaalijalan laatutyötä.  Asiakasraatia olivat Niskasen lisäksi vetämässä Eloisan vammaispalvelujohtaja Paula Tiihonen ja osaamis- ja tukikeskuspäällikkö Piia Suihkonen ja kommunikaatio-ohjaaja/tulkki Marjo Miettinen.

– Asiakasraadit tarjoavat oivan tilaisuuden tehdä yhteistyötä asiakkaiden kanssa, saada palautetta, suunnitella ja kehittää palveluita. Vaalijalan asiakkaat ovat aktiivisia ja halukkaita vaikuttamaan Vaalijalan toimintaan, ja uskaltavat nostaa asioita esille rohkeasti, Suihkonen kiittelee.

– Vaalijalan asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksia toimintaamme kehitetään koko ajan. Pitkäaikaisessa kuntoutuksessa olevan asiakkaan tilanne on aina erityinen, ja avoin vuoropuhelu on tärkeää, että asiakkaiden osallisuus voidaan varmistaa aidosti, Tiihonen sanoo. 

Lisätiedot:

Hanna-Leena Niskanen, kuntoutuskoordinaattori, Vaalijala
hanna-leena.niskanen@etelasavonha.fi(avautuu uuteen ikkunaan) p. 050 389 9263

Piia Suihkonen, osaamis- ja tukikeskuspäällikkö, Vaalijala
piia.suihkonen@etelasavonha.fi(avautuu uuteen ikkunaan) p. 050 389 9247

Paula Tiihonen, vammaispalvelujohtaja, Eloisa
paula.tiihonen@etelasavonha.fi(avautuu uuteen ikkunaan) p. 044 799 5639

Muut artikkelit