Savoset Juvan toiminta on siirtynyt osaksi Etelä-Savon hyvinvointialuetta.
Savoset Mikkeli
Mikkelin Savoset monipalvelukeskus tarjoaa kuntoutus- ja valmennuspalveluja Sinulle, joka olet
- työtoiminnan tarpeessa
- pitkäaikaistyötön
- osatyökykyinen
- tarvitset tukea työllistymiseen
Monipalvelukeskuksessa voit työskennellä eri työosastoilla, joita ovat
- autonpesu- ja puhdistusosasto
- kokoonpano-osasto
- keittiö- ja laitoshuollon osasto
- puutyöosasto
Lisäksi voit kauttamme tehdä työtä jossakin alueen yrityksissä tai yhteisöissä. Mikkelin Savoset monipalvelukeskuksessa tarjoamme lisäksi työhönvalmennus- ja laaja-alaista työ- ja toimintakyvyn arviointipalveluja (sekä asumisen tukipalveluja.)
Kuntoutus- ja valmennuspalvelut
Mikkelin Savoset monipalvelukeskuksen tarjoamien kuntoutus- ja valmennuspalvelujen tavoitteena on arvioida ja edistää työ- ja toimintakykyä sekä parantaa mahdollisuuksiasi työllistyä.
Valmennuksen aikana voit toimia joko monipalvelukeskuksen omilla työ osastoilla tai ulkopuolisen yhteistyöyrityksen työtehtävissä.
Valmennukseen kuuluu tulevaisuuteen liittyvien tavoitteiden ja suunnitelmien laatimista yhdessä yhteistyössä lähettävän tahon kanssa sekä omaan työelämään liittyvien asioiden käsittelyä kahdenkeskisissä keskusteluissa.
Palvelut, joita Mikkelin Savoset monipalvelukeskus tarjoaa
- kehitysvammaisten työtoiminta
- kuntouttava työtoiminta
- sosiaalihuoltolain mukainen työtoiminta
- TE-palveluiden työkokeilu
- työeläkekuntoutus
- työhönvalmennus
- laaja-alainen työ- ja toimintakyvyn arviointi
- tuettu työ
- asumisen tukemisen palvelut
- oppilaitosharjoittelut
- palkkatukityö ja oppisopimukset
Työpalvelut
Meillä työelämään kuntoutuksen perustana on ohjattuun ja tuettuun työhön osallistuminen. Mikkelin Savoset monipalvelukeskuksessa tarjoamme yrityksille ja yksityisille asiakkaille itse tuotettuja palveluita, kuten esimerkiksi autopesu- ja puhdistuspalveluja sekä alihankintana tuotannollista työtä. Työpalvelu voi olla myös asiakaskohteissa tehtävää työtä kuten kiinteistönhoitoon liittyviä tehtäviä.
Etsimme jatkuvasti uusia yritys yhteistyökumppaneita. Ota rohkeasti yhteyttä mikäli etsit esimerkiksi tekijää alihankinta töille tai tarvitset uutta työntekijää.
PALVELUKUVAUS: TYÖTOIMINTA
YKSIKÖN NIMI: Mikkelin Savoset monipalvelukeskus, Teknikontie 1, Mikkeli
PALVELURYHMÄ: Avopalvelut
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Työtoiminta (erityishuoltolaki 2 §, sosiaalihuoltolaki 27e §) erityistä tukea tarvitseville henkilöille, joilla ei edellytyksiä osallistua työsuhteiseen työhön. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Vaalijalan kuntayhtymä järjestää asiakkaalle hänen toiveidensa ja tarpeidensa mukaista työllistymistä edistävää ja tukevaa työtoimintaa. Tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn ja yhteiskunnallisen sopeutumisen edistäminen, työssä tarvittavien valmiuksien ja taitojen vahvistaminen sekä asiakkaan tyytyväisyys palveluun. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Työtoimintaa järjestetään Savosetin esteettömissä tiloissa Mikkelissä, Rantakylän kaupunginosassa vuodesta 2018 alkaen. Kiinteistössä on työtoimintatiloja, asiakkaiden ja henkilökunnan sosiaalitilat sekä toimistotiloja. Työtoimintaosastojen lisäksi on erillisiä tiloja, mm. pienryhmätyöskentely-, toimintatuokio- ja kudontatila. Toimintatilojen koko yhteensä on 1080 m2. Tilat sijaitsevat kahdessa rakennuksessa, päätalo 664m2, sivurakennus 416 m2. Tiloissa toteutetaan työtoiminnan lisäksi osallisuutta tukevaa toimintaa ja kuntouttavaa työtoimintaa sekä asiakkaiden vapaa-ajalla toteutettavaa yhteisötoimintaa. Työntekijöitä on 12, joista työvalmentajia 6, lähiohjaajia 2, lähiavustajia 2, vastaava ohjaaja ja johtaja. Työntekijöistä yhdeksällä on sosiaalialan koulutus (mm. sosionomi, lähihoitaja, kehitysvammaohjaaja) ja kolmella lisäksi työvalmentajan erikoisammattitutkinto. Monipalvelukeskus on auki arkisin ma-to klo 8.00 - 16.00 ja pe 8.00 - 15.00. Monipalvelukeskuksessa on asiakkaita n. 120 henkilöä. Työtoiminnassa käy keskimäärin 80 asiakasta päivittäin. Jokaisen asiakkaan kanssa laaditaan yhdessä yksilöllinen toimintasuunnitelma, johon kirjataan asiakkaan tavoitteet, toiveet ja päivä-/viikkokohtainen toteutus. Tavoitteiden laatimisessa ja muissa asiakkaan hyvinvointiin liittyvissä asioissa tehdään yhteistyötä asumispalveluyksikön, läheisten ja muiden lähiverkostojen kanssa. Verkostoyhteistyöstä ja yhteydenpidosta sovitaan asiakkaan kanssa. Savosetissä toimii viisi työtoimintaosastoa: Päätalossa (rakennus B): Sivurakennus (rakennus C): Ryhmätoimintona: Yksilötoimintana: Työtoiminnassa asiakas voi harjoitella työelämätaitoja osallistumalla työvalmentajan tuella Savoset Mikkelin eri toimintoihin työtoimintaosastoilla. Asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaisesti toiminnan sisällöksi voidaan suunnitella lisäksi muuta fyysistä, psyykkistä, sosiaalista toimintakykyä edistävää ja osallisuutta tukevaa toimintaa (esim. liikunta, taide, kulttuuri, tietotekniikka, harrastuksiin tutustuminen). Toiminta järjestetään joko työtoimintapaikalla tai vertaistuellisena jalkautuvana ryhmätoimintana. Asiakkailla on mahdollisuus myös tuettuun työtoimintaan monipalvelukeskuksen ulkopuolisilla työpaikoilla avotyössä. Asiakkaalla ollessa edellytyksiä siirtyä työtoiminnasta kohti työsuhteista työtä, tehdään yhdessä asiakkaan kanssa tarvittaessa Melba/IMBA työkyvyn arviointi. Arvioinnin avulla saadaan tietoa asiakkaan fyysisistä taidoista, psykososiaalisista valmiuksista, työkyvystä ja soveltuvuudesta eri ammatteihin. Arvioinnin avulla tuetaan asiakkaan työelämään sijoittumista ja työelämässä pysymistä. Jos asiakkaalla on valmiuksia työllistyä, hänellä on mahdollisuus siirtyä sovitusti tuetun työn palveluun. Tästä palvelusta sovitaan erikseen asiakkaan ja palvelun tilaajan kanssa. Työtoiminnassa asiakkaan terveydentilasta huolehditaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti. Kommunikointia tuetaan ja tarvittaessa etsitään asiakkaalle soveltuvia puhetta korvaavia kommunikaatiokeinoja, jotta asiakas ymmärtää ja tulee ymmärretyksi. Työtoiminnassa noudatetaan osallisuutta ja työllistymistä tukevan toiminnan laatukriteereitä (Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta, Työn ja päivätoiminnan valiokunta 2016). Asiakkaalle annetaan tukea
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluun sisältyy: |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta ja mittaus: Asiakkaan kanssa yhteistyössä laadintaan yksilöllinen palvelusuunnitelma ja asetetaan toiminnalle tavoitteet. Tavoitteiden toteutuminen arvioidaan säännöllisesti (6 kk:n välein tai tarvittaessa). Tavoitteiden asettelussa ja päämäärään pääsemisessä käytetään lisäksi apuna YKS-menetelmää. Asiakkaat ja läheiset antavat vuosittain palautetta tyytyväisyydestä sekä palvelun toimivuudesta ja tekevät kehittämisehdotuksia. Yksikkökohtaista palautetta on mahdollista antaa jatkuvasti Vaalijalan www-sivujen kautta. Vuosittain kerättävää palautetta käytetään palveluiden ja toiminnan jatkuvaan arviointiin sekä kehittämiseen. Vaalijalan kuntayhtymän palveluissa on käytössä ulkoisesti sertifioitu laatujärjestelmä (ISO 9001:2015). |
||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Life Care-asiakastietojärjestelmä |
Päivitetty 1.3.2022