Mäkirinteen palvelukodin toiminta on siirtynyt osaksi Etelä-Savon hyvinvointialuetta.
Mäkirinne
Mäkirinteen palvelukoti Mäntyharjun keskustan tuntumassa tarjoaa ohjattua ja tuettua asumista kehitysvammaisille henkilöille. Mäkirinteellä ei ole yövalvontaa.
Mäkirinne lyhyesti
- Tuetaan asiakkaiden omatoimisuutta ja sosiaalisuutta.
- Ohjataan kodin ulkopuoliseen toimintaan sekä harrastusten pariin.
- Arjessa tukena aamusta iltaan, myös viikonloppuisin.
- Ammattitaitoiset ohjaajat.
- Asiakkaiden fyysistä toimintakykyä pidetään yllä monipuolisen tekemisen kautta.
- Välimatkoja: lähikauppa 500 m, kirjasto 1 km ja Mäntyharjun keskusta 1 km, terveyskeskus 1,5 km.
Arki Mäkirinteellä
Asiakkaat kattavat yhdessä päiväkahveja Mäkirinteen palvelukodin yhteisissä tiloissa. Pikku hiljaa palvelukodin muutkin asukkaat palailevat koteihinsa osallisuutta edistävästä ja tukevastapäivätoiminnasta Savosetiltä.
Mäkirinteen asukkaat osallistuvat yhteisiin kotitöihin kukin vuorollaan ja omien kykyjensä mukaan. Yhdessä tekemisellä tuetaan asukkaiden sosiaalisuutta. Iltaisin ja viikonloppuisin kokoonnutaan viihtyisiin yhteisiin tiloihin viettämään aikaa yhdessä.
Minä tykkään kalastaa. Ensin laitetaan sauna päälle ja sitten käydään heittämässä verkot, kertoo mielipuuhastaan asiakas.
Harrastustoiminnassa asukkaita tukevat henkilökohtaiset avustajat. Suosittuja harrastusmuotoja ovat mm. ratsastus, musiikki- ja taidepiirit, kuntosalilla käynti sekä erilaiset kurssit ja leirit.
Soittaminen on mukava harrastus. Minä tykkään soittaa kotona omilla sähköuruilla. Pidän hengellisestä musiikista”, kertoo Mäkirinteen asiakas.
PALVELUKUVAUS: PALVELUASUMINEN
YKSIKÖN NIMI: Mäkirinteen palvelukoti, Kangastie 2, Mäntyharju
PALVELURYHMÄ: Avopalvelut
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Palveluasuminen kehitysvammaisille tai muille erityistä tukea tarvitseville henkilöille (ei yövalvontaa). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Vaalijalan kuntayhtymä järjestää asiakkaalle ohjausta, hoitoa, tukea ja apua sovitulla tavalla. Tuen avulla henkilöt selviytyvät asumiseen ja arkeen liittyvistä asioista. Tavoitteena on asiakkaiden hyvinvoinnin hyvä taso, arjen taitojen vahvistuminen ja asiakkaiden tyytyväisyys asumispalveluun. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Mäkirinteen palvelukoti tarjoaa palveluasumista ilman yövalvontaa. Palvelukodilla asuu 5 päivittäistä tukea tarvitsevaa henkilöä. Palvelukoti on rivitalossa, jossa on kolme yksiötä ja kaksi soluasuntoa. Yksiöissä on pieni keittiö ja kylpyhuone sekä yhdistetty makuu-/olohuone. Soluasunnossa on oma kylpyhuone. Asunnot ovat asiakkaiden omia koteja, jotka he voivat itse sisustaa haluamallaan tavalla. Palvelukodissa on yhteinen oleskelutila, joka mahdollistaa yhteisöllisen toiminnan muiden asiakkaiden kanssa. Mäkirinteen palvelukodilla on yhteiset saunatilat sekä pyykinpesutila. Mäkirinteen asiakkaat ovat vuokrasuhteessa Vaalijalan kuntayhtymään. Asumisen kuluihin on mahdollista hakea asumistukea Kelalta. Mäkirinteen palvelukodin palveluasumisessa on lisäksi neljä asiakasta, jotka asuvat itsenäisesti vuokra-asunnoissa palvelukodin läheisyydessä. Asiakkaat osallistuvat Mäkirinteen toimintaan palvelukodilla, ruokailevat siellä säännöllisesti ja saavat muut palveluasumisen palvelut omaan asuntoon. Heidän luonaan käydään päivittäin ja/tai sovitusti. Itsenäisesti asuvat saavat ohjatun asumisen palvelun yksilöllisen suunnitelman mukaisesti. Mäkirinteen palvelukodilla ohjaaja on paikalla arkisin pääsääntöisesti klo 8.00 - 21.00 ja viikonloppuisin klo 8.00 - 20.00. Kaikilla työntekijöillä on sosiaali- tai terveydenhuollon koulutus ja työntekijät vahvistavat säännöllisesti ammattitaitoaan kohdennetuilla lisäkoulutuksilla sekä ylläpitävät tietoturva-, ensiapu-, lääkehoito- ja pelastustaitoja. Palvelukodin asiakkaat saavat tukea ja apua itsestä ja terveydentilastaan huolehtimiseen, ruokailuun ja kodinhoitoon. Heitä tuetaan oman kodin hoidossa, asioinneissa ja raha-asioiden hoitamisessa, vapaa-ajan toimintojen järjestämisessä sekä sosiaalisissa suhteissa. Asiakkaiden kommunikointia tuetaan ja etsitään soveltuvia puhetta korvaavia kommunikaatiokeinoja, jotta he voisivat ymmärtää ja tulla ymmärretyiksi. Asumispalveluissa noudatetaan yksilöllisen tuen laatukriteereitä (Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta). Asumispalvelut suunnitellaan yksilöllisesti jokaisen henkilön tarpeista ja toiveista käsin. Jokaisella asiakkaalle on tunnistettu omat tavoitteet asumispalvelulle ja tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti. Asiakkaat saavat tukea omaan elämään liittyvien päätösten tekemiseen, oman asumispalvelun suunnitteluun ja kehittämiseen osallistumiseen sekä itsemääräämisoikeuden toteutumiseen omassa elämässä. Asumispalvelussa toteutuu kunnioittava kohtelu ja palvelut toteutetaan lakien mukaisesti. Asiakkaat saavat apua ja tukea lähiyhteisön ja yhteiskunnan toimintaan osallistumiseen. Mäkirinteen palvelukodissa korostuu vapaa-ajan toimintojen järjestäminen, minkä tavoitteena on vahvistaa ja tukea toimintaan osallistuvien henkilöiden osallisuutta ja toimintakykyä sekä ehkäistä syrjäytymistä. Perustana on ryhmätoiminnan keinoin toteutettava toiminta. Viikoittaiset yhteisökokoukset tukevat näitä periaatteita. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palveluasumiseen ei sisälly: Terveydenhuolto- ja kuntoutuspalvelut palvelukodin asiakas saa perusterveydenhuollosta, Kelan kustantamana tai sovitusti Vaalijalan kuntayhtymän osaamis- ja tukikeskuksesta. Palvelukodilla voidaan toteuttaa sovittuja terveydenhoidon toimenpiteitä perusterveydenhuollon tai kotisairaanhoidon perehdyttämänä. Palvelukodin ulkopuolisen päiväaikaisen toiminnan järjestämisestä (päivä- tai työtoiminta) sovitaan kotikunnassa yksilöllisen suunnitelman mukaisesti. Matkojen järjestäminen asumispalvelusta työpaikalle ja takaisin eivät sisälly asumispalveluun. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut ja kustannusten jakautuminen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi ja seuranta: Asiakkaiden kanssa tehdään RAI-toimintakykyarviointi, jonka avulla seurataan asiakkaan toimintakyvyn kehitystä ½ vuoden välein. Asumispalvelun tavoitteet, sovittu ohjaus ja tuki sekä itsemääräämisoikeuden tukeminen eri asumisen osa-alueilla kirjataan Minun elämäni suunnitelmaan. Tavoitteiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti. Muutoksia asiakkaiden hyvinvoinnin tasossa arvioidaan säännöllisesti. Asiakkaat ja läheiset antavat vuosittain palautetta asumispalvelun toimivuudesta ja tekevät kehittämisehdotuksia. Jokaisen palvelukodin valittu edustaja osallistuu vuosittain asiakasraatiin, johon tuodaan käsiteltäväksi asiakkaiden esille nostamia teemoja asumispalveluun ja osallisuuteen liittyen. Yksikkökohtaista palautetta on mahdollista antaa jatkuvasti Vaalijalan www-sivujen kautta. Vuosittain kerättävää palautetta käytetään palveluiden ja toiminnan jatkuvaan arviointiin sekä kehittämiseen. Vaalijalan kuntayhtymän palveluissa on käytössä ulkoisesti sertifioitu laatujärjestelmä (ISO 9001:2015). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Life Care asiakastietojärjestelmä |
Päiväys 24.2.2022
PALVELUKUVAUS: TUETTU ASUMINEN
YKSIKÖN NIMI: Mäkirinteen palvelukoti, Kangastie 2, Mäntyharju
PALVELURYHMÄ: Avopalvelut
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Tuettua asumista kehitysvammaisille tai muille erityistä tukea tarvitseville henkilöille, jotka tarvitsevat tukea ja ohjausta kyetäkseen asumaan itsenäisesti kotonaan. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Vaalijalan kuntayhtymä järjestää asiakkaalle ohjausta, hoitoa, tukea ja apua sovitulla tavalla. Tuen avulla henkilöt selviytyvät asumiseen ja arkeen liittyvistä asioista. Tavoitteena on asiakkaiden hyvinvoinnin hyvä taso, arjen taitojen vahvistuminen ja asiakkaiden tyytyväisyys asumispalveluun. Tavoitteena on tukea asiakasta niin, että itsenäinen asuminen onnistuu. Tuetussa asumisessa tuetaan ja ohjataan asiakasta ja hänen asumistaan sekä asiointia. Asiakas itse on palvelussa aktiivinen toimija. Pitkän aikavälin tavoitteena on toimintakyvyn ylläpitäminen ja kehittyminen. Asiakkaalle hyötynä on itsenäisen asumisen onnistuminen ja omanlaisen elämän mahdollistaminen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Palvelu järjestetään asiakkaan kotona ja/tai asiointiympäristössä. Asiakas on itse määritellyt oman asumisen tason ja tuessa sekä ohjauksessa noudatetaan asiakkaan omaa tahtoa. Palvelu on yksilöllistä, yhdelle asiakkaalle kerrallaan suunnattua toimintaa. Toiminnan sisältö määritellään yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden lähiverkostojen kanssa. Asiakkaan palvelusuunnitelmaan kirjataan asumisen tukikäyntien määrä, palveluiden ja ohjauksen tarve, tavoite sekä niiden järjestäjä. Palveluiden tarvetta arvioidaan jatkuvasti asiakkaan arjessa ja toimintakyvyn muutoksiin pystytään reagoimaan tilanteen mukaan. Palvelutarpeen muuttuessa tilanne päivitetään asiakkaan ja palvelun tilaajan kanssa. Asiakkaan kanssa laaditaan tuetun asumisen palvelussa ”Minun elämäni suunnitelma”, johon kirjataan asiakkaan tavoitteet palvelulle ja ohjauksen sekä tuen tarve. Moniammatillisesta verkostoyhteistyöstä ja yhteydenpidosta sovitaan asiakkaan ja/tai hänen läheistensä kanssa. Tuetun asumisen palvelun ohjaajat työskentelevät Mäkirinteen palvelukodilta jalkautuvasti arkisin pääsääntöisesti klo 8.00 - 16.00. Kaikilla työntekijöillä on sosiaali- tai terveydenhuollon koulutus ja työntekijät vahvistavat säännöllisesti ammattitaitoaan kohdennetuilla lisäkoulutuksilla sekä ylläpitävät tietoturva-, ensiapu-, lääkehoito- ja pelastustaitoja. Tuetun asumisen palveluun asiakkaat saavat tukea ja apua itsestä ja terveydentilastaan huolehtimiseen, ruokailuun ja kodinhoitoon. Heitä tuetaan oman kodin hoidossa, asioinneissa ja raha-asioiden hoitamisessa, vapaa-ajan toimintojen järjestämisessä sekä sosiaalisissa suhteissa. Asiakkaiden kommunikointia tuetaan ja tarvittaessa etsitään soveltuvia puhetta korvaavia kommunikaatiokeinoja, jotta he voisivat ymmärtää ja tulla ymmärretyiksi. Asumispalveluissa noudatetaan yksilöllisen tuen laatukriteereitä (Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta). Asumispalvelut suunnitellaan yksilöllisesti jokaisen henkilön tarpeista ja toiveista käsin. Jokaisella asiakkaalla on tunnistettu omat tavoitteet asumispalvelulle ja tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti. Asiakkaat saavat tukea omaan elämään liittyvien päätösten tekemiseen, oman asumispalvelun suunnitteluun ja kehittämiseen osallistumiseen sekä itsemääräämisoikeuden toteutumiseen omassa elämässä. Asumispalvelussa toteutuu kunnioittava kohtelu ja palvelut toteutetaan lakien mukaisesti. Asiakkaat saavat apua ja tukea lähiyhteisön ja yhteiskunnan toimintaan osallistumiseen. Tuetun asumisen palvelussa huomioidaan asiakkaiden erityistarpeet:
Henkilöstö saa täydennyskoulutusta ammattitaidon kehittämiseksi ja tarvittaessa ohjaus- ja konsultaatiopalveluita ammattitaitonsa tueksi. Palvelussa ei tehdä asiakkaalle RAI-toimintakyvyn arviointia, koska palvelu tapahtuu lyhytaikaisena tapaamisena 1 ½ h ja pääasiassa 1 krt/vko. Menetelmän käyttö ja arviointi vaatisi pidempiaikaista yhtäjaksoista seurantaa asiakkaan arjesta ja toimintakyvystä. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palveluun ei sisälly: Terveydenhuolto- ja kuntoutuspalvelut asiakas saa perusterveydenhuollosta, Kelan kustantamana tai sovitusti Vaalijalan kuntayhtymän osaamis- ja tukikeskuksesta. Palvelussa voidaan toteuttaa sovittuja terveydenhoidon toimenpiteitä perusterveydenhuollon tai kotisairaanhoidon perehdyttämänä. Palvelukodin ulkopuolisen päiväaikaisen toiminnan järjestämisestä (päivätoiminta, työtoiminta) sovitaan kotikunnassa yksilöllisen suunnitelman mukaisesti. Matkojen järjestäminen asumispalvelusta työpaikalle ja takaisin eivät sisälly asumispalveluun. Lääkehoidon vastuu ja lääkkeiden jakaminen dosettiin. Asumiseen liittyvät kulut ja tarvikkeet. RAI- toimintakykyarvioinnin tekeminen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta: Asiakkaiden hyvinvointia ja toimintakykyä seurataan tuetun asumisen palvelun käyntien yhteydessä. Palvelusuunnitelma tarkastetaan kotikunnan toimesta sopimuksen mukaan ja/tai tarpeen mukaan pyydettäessä. Suunnitelmassa asiakkaan palveluntarve arvioidaan kokonaisuudessaan. Asumispalvelun tavoitteet, sovittu ohjaus ja tuki sekä itsemääräämisoikeuden tukeminen eri asumisen osa-alueilla kirjataan Minun elämäni suunnitelmaan. Tavoitteiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti. Muutoksia asiakkaiden hyvinvoinnin tasossa arvioidaan säännöllisesti. Asiakkaat ja läheiset antavat vuosittain palautetta asumispalvelun toimivuudesta ja tekevät kehittämisehdotuksia. Jokaisen palvelukodin valittu edustaja osallistuu vuosittain asiakasraatiin, johon tuodaan käsiteltäväksi asiakkaiden esille nostamia teemoja asumispalveluun ja osallisuuteen liittyen. Yksikkökohtaista palautetta on mahdollista antaa jatkuvasti Vaalijalan www-sivujen kautta. Vuosittain kerättävää palautetta käytetään palveluiden ja toiminnan jatkuvaan arviointiin sekä kehittämiseen. Vaalijalan kuntayhtymän palveluissa on käytössä ulkoisesti sertifioitu laatujärjestelmä (ISO 9001:2015). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Life Care-asiakastietojärjestelmä |
Päiväys 24.2.2022