Kuutinharjun palvelukodin toiminta on siirtynyt osaksi Pohjois-Savon hyvinvointialuetta.

Kuutinharju
Kuutinharjun palvelukoti tarjoaa palveluasumista kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville henkilöille Rautalammilla. Kuutinharju sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Äijäveden rannalla, lähellä Rautalammin kunnan keskustaa.
Asumispalveluun tarkoitetut asunnot sijaitsevat Kuutinharjun palvelukodissa siten, että palvelukodissa asuu yhteensä 17 asiakasta kolmessa eri rakennuksessa. Ainolassa asuu neljä asiakasta, Heikkilässä seitsemän asiakasta ja Toivolassa kuusi asiakasta. Asunnot ovat asiakkaiden omia koteja, jotka he voivat itse sisustaa haluamallaan tavalla. Jokaisessa asunnossa on oma kylpyhuone ja wc. Joka talossa on yhteiset oleskelutilat, jotka mahdollistavat yhteisöllisen toiminnan muiden asiakkaiden kanssa. Lisäksi Ainolassa on yhteinen sauna.
Kuutinharjun esityskuvat (pdf)
Kuutinharju lyhyesti
- Maaseutumainen ympäristö, jota hyödynnetään runsaasti vapaa-ajan toiminnassa.
- Asiakkailla on mahdollisuus osallistua päivä- ja työtoimintaan.
- Kykyjensä mukaan asukkailla mahdollisuus osallistua kodin eri töihin.
- Välimatkoja: Rautalammin keskusta, lähikauppa, kirjasto, terveyskeskus n. 1,5 km.
Arki Kuutinharjussa
Oma luontopolku pihapiirin tuntumassa soveltuu luonnon tarkkailuun kaikilla aisteilla. Polulle pääsevät myös huonommin liikkuvat asiakkaat. Jokainen saa tehdä luonnossa sitä, mistä pitää.
Minä tykkään pinota polttopuita sekä haravoida, kertoo asiakas.
Hän on viihtynyt Kuutinharjussa hyvin. Oma asunto on mieleinen ja itse sisustettu. Omassa pienessä keittiössä sujuu kahvinkeitto naapurista vieraisille saapuneille kavereille.
Minusta on kiva, kun voin käydä kaupassa asioilla tai kirjastossa kirjoja lainaamassa, kun itselle sopii, asiakas sanoo.
Rautalammilla on totuttu Kuutinharjun yhteisöön ja sen asiakkaisiin. Koko palvelukeskus on osa yhteisöä ja yhdessä touhutaan paikallisten yhdistysten sekä koulun kanssa. Kuutinharjussa jokainen osallistuu työ- ja päivätoimintaan sekä kodin askareisiin omien voimavarojen mukaan.
PALVELUKUVAUS: YMPÄRIVUOROKAUTINEN ASUMISPALVELU
YKSIKÖN NIMI: Kuutinharjun palvelukoti, Rautalammintie 31, Rautalampi
PALVELURYHMÄ: Avopalvelut
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Ympärivuorokautinen asumispalvelu kehitysvammaisille henkilöille |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Vaalijalan kuntayhtymä järjestää asiakkaalle ohjausta, hoitoa, tukea ja apua palvelukodissa sovitulla tavalla. Tuen avulla asiakkaat selviytyvät asumiseen ja arkeen liittyvistä asioista. Tavoitteena on asiakkaiden hyvinvoinnin hyvä taso ja tyytyväisyys asumispalveluun. Myös itsemääräämisoikeuden toteutuminen on tärkeä tavoite. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Asumispalveluun tarkoitetut asunnot sijaitsevat Kuutinharjun palvelukodissa siten, että palvelukodissa asuu yhteensä 17 asiakasta kolmessa eri rakennuksessa. Ainolassa asuu neljä asiakasta, Heikkilässä seitsemän asiakasta ja Toivolassa kuusi asiakasta. Asunnot ovat asiakkaiden omia koteja, jotka he voivat itse sisustaa haluamallaan tavalla. Jokaisessa asunnossa on oma kylpyhuone ja wc. Joka talossa on yhteiset oleskelutilat, jotka mahdollistavat yhteisöllisen toiminnan muiden asiakkaiden kanssa. Lisäksi Ainolassa on yhteinen sauna. Vaalijalan kuntayhtymä omistaa kiinteistön ja asunnot, joten asiakas on vuokrasuhteessa Vaalijalan kuntayhtymään. Asumisen kuluihin on mahdollista hakea asumistukea Kelalta. Palvelukodin asiakkaat saavat ympärivuorokautista tukea ja apua asumiseen ja arkeen liittyvissä asioissa. Heitä tuetaan ja autetaan itsestä ja terveydestä huolehtimisessa, oman kodin hoidossa, asioinneissa ja raha-asioiden hoitamisessa, vapaa-ajan toimintojen järjestämisessä sekä sosiaalisissa suhteissa. Asiakkaiden turvallisuudesta huolehditaan ja heidän kuntoutumistaan tuetaan. Lisäksi henkilökunta tarjoaa asiakkaille psykososiaalista tukea ja keskusteluapua. Asiakkaiden kommunikointia tuetaan etsimällä tarvittaessa soveltuvia puhetta korvaavia kommunikaatiokeinoja, jotta he voisivat ymmärtää ja tulla ymmärretyiksi omassa toimitnaympäristössään. Asiakkaiden tuen ja palveluiden tarvetta arvioidaan jatkuvasti ja tuetaan heitä löytämään muuta tarvitsemaansa tukea ja palveluita. Asiakkaille myönnetyt palvelut on kirjattu kotikunnan laatimaan palvelusuunnitelmaan. Asumispalveluissa noudatetaan yksilöllisen tuen laatukriteereitä (Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta). Asumispalvelut suunnitellaan yksilöllisesti jokaisen henkilön tarpeista ja toiveista käsin. Jokaisella asiakkaalla on tunnistettu omat tavoitteet asumispalvelulle ja tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti. Asiakkaat saavat tukea omaan elämään liittyvien päätösten tekemiseen, oman asumispalvelun suunnitteluun ja kehittämiseen osallistumiseen sekä itsemääräämisoikeuden toteutumiseen omassa elämässä. Asumispalvelussa toteutuu kunnioittava kohtelu ja palvelut toteutetaan lakien mukaisesti. Asiakkaat saavat apua ja tukea lähiyhteisön ja yhteiskunnan toimintaan osallistumiseen. Kuutinharjun palvelukodissa työskentelee 22 vakituista ohjaajaa ja palvelukodin johtaja, sekä ruokahuollosta vastaava lähiavustaja. Lisäksi asiakkaan tarpeen mukaan on mahdollista resursoida henkilökohtaisia lähiohjaajia. Henkilökuntaa on palvelukodissa paikalla ympäri vuorokauden. Palvelukodin työntekijöillä on vähintään koulutasoinen sosiaali- tai terveysalan tutkinto. Työntekijöitä on aamu ja iltavuorossa vähintään 7 ja yössä 1.Työntekijät käyvät säännöllisesti lisäkoulutuksissa sekä ylläpitävät ensiapu-, lääkehoito- ja pelastustaitoja. Kuutinharjun asiakkailla on mahdollista osallistua Kuutinharjun palvelukodin omaan päivätoimintaan ja yksi asiakas käy Rautalammin kunnan Kokkatoiminnan toteuttamassa päivätoiminnassa 4–5 päivänä viikossa. Palvelukotiin arkipäiviksi jääville asiakkaille on järjestetty päiväaikaista toimintaa maanantaista perjantaihin. Palvelukodin päiväaikainen toiminta on yksilöllisesti suunniteltua toimintaa. Jokaisen asiakkaan kanssa on laadittu yksilöllinen päiväaikaisen toiminnan suunnitelma. Palvelukodin päiväaikainen toiminta on oman kodin siivoustehtäviä, pyykkihuoltoa, asiointia tai muuta ohjattua ja suunnitelmallista toimintaa. Yli 65-vuotiailla viriketoiminta kuuluu asumispalvelun hintaan. Kuutinharjun palvelukodissa huomioidaan asiakkaiden erityistarpeet:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun hintaan ei sisälly: Terveydenhuolto- ja kuntoutuspalvelut palvelukodin asiakas saa perusterveydenhuollosta, Kelan kustantamana tai sovitusti Vaalijalan kuntayhtymän osaamis- ja tukikeskuksesta. Palvelukodissa voidaan toteuttaa sovittuja terveydenhoidon toimenpiteitä perusterveydenhuollon tai kotisairaanhoidon perehdyttämänä. Palvelukodin ulkopuolisen päiväaikaisen toiminnan järjestämisestä (päivätoiminta) sovitaan kotikunnassa yksilöllisen suunnitelman mukaisesti. Matkojen järjestäminen asumispalvelusta työpaikalle ja takaisin eivät sisälly asumispalveluun. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lisäpalvelut: Palveluasumiseen voidaan sisällyttää tarvittaessa asiakkaan rajoitustoimenpiteisiin liittyvän moniammatillisen työryhmän (lääkäri, psykologi, sosiaalityöntekijä) arvioinnit ja konsultaatiot. Turvallisen asumisen takaamiseksi asiakkaan tueksi on lisäpalveluna mahdollista resursoida henkilökohtainen lähiohjaaja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi ja seuranta: Muutoksia asiakkaiden hyvinvoinnin tasossa arvioidaan säännöllisesti. Asiakkaat ja läheiset antavat vuosittain palautetta asumispalvelun toimivuudesta ja tekevät kehittämisehdotuksia. Jokaisen palvelukodin valittu edustaja osallistuu vuosittain asiakasraatiin, johon tuodaan käsiteltäväksi asiakkaiden esille nostamia teemoja asumispalveluun ja osallisuuteen liittyen. Yksikkökohtaista palautetta on mahdollista antaa jatkuvasti Vaalijalan www-sivujen kautta. Vuosittain kerättävää palautetta käytetään palveluiden ja toiminnan jatkuvaan arviointiin sekä kehittämiseen. Vaalijalan kuntayhtymän palveluissa on käytössä ulkoisesti sertifioitu laatujärjestelmä (ISO 9001:2015). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: LifeCare-asiakastietojärjestelmä |
päiväys 24.2.2021
PALVELUKUVAUS: PÄIVÄAIKAINEN TOIMINTA ASUMISYKSIKÖSSÄ
YKSIKÖN NIMI: Kuutinharjun palvelukoti, Rautalammintie 31, Rautalampi
PALVELURYHMÄ: Avopalvelut
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Päiväaikainen toiminta asumispalveluyksikön asiakkaille (kehitysvammaiset ja muut tukea tarvitsevat henkilöt). |
||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Vaalijalan kuntayhtymän Kuutinharjun palvelukoti järjestää asiakkaalle hänen toiveidensa ja tarpeidensa mukaista päiväaikaista toimintaa asumispalveluyksikössä, jos asiakas ei lähde yksikön ulkopuoliseen päiväaikaiseen toimintaan. Tavoitteena on asiakkaan kuntoutuminen, toimintakyvyn kehittyminen ja ylläpito sekä asiakkaan tyytyväisyys toiminnan sisältöön. |
||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Päiväaikainen toiminta on yksilöllistä tai ryhmämuotoisesti toteutettua. Yksilöllisesti suunnitellun toiminnan kesto on 2-3 h/arkipäivä. Toiminnan ohjaajina toimivat asumisyksikön ohjaajat. Toiminnan sisältö perustuu asiakkaan toimintakykyarvioon. Omaohjaaja laatii asiakkaan kanssa yksilöllisen päiväaikaisen toiminnan suunnitelman osana asumispalveluun kuuluvaa Minun elämäni suunnitelmaa. Suunnitelmaan kirjataan asiakkaan toiveet, tavoitteet ja toiminnan päivä-/viikkokohtainen toteutus. Tavoitteiden laatimisessa ja muissa asiakkaan hyvinvointiin liittyvissä asioissa tehdään yhteistyötä läheisten ja muiden lähiverkostojen kanssa. Palvelukodissa toteutettavien toimintapäivien määrä sovitaan yhteistyössä asiakkaan sidosryhmien ja kotikunnan vammaispalveluiden edustajan kanssa. Päiväaikaisen toiminnan perustana on luovuuden, löytämisen ilon ja itseilmaisun tukeminen. Toiminnan sisällöiksi suunnitellaan erilaista kuntoutumista tukevaa toimintaa asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti: Päiväaikaisessa toiminnassa harjoitellaan arjen taitoja
vahvistetaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä
tuetaan kuntoutumista ja erilaisia taitoja
|
||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta ja mittaus: Asiakkaat ja läheiset antavat vuosittain palautetta tyytyväisyydestä sekä palvelun toimivuudesta ja tekevät kehittämisehdotuksia. Yksikkökohtaista palautetta on mahdollista antaa jatkuvasti Vaalijalan www-sivujen kautta. Vuosittain kerättävää palautetta käytetään palveluiden ja toiminnan jatkuvaan arviointiin sekä kehittämiseen. Vaalijalan kuntayhtymän palveluissa on käytössä ulkoisesti sertifioitu laatujärjestelmä (ISO 9001:2015). |
||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: LifeCare-asiakastietojärjestelmä |