Koski
Koski on 4-paikkainen psykososiaalisen ja psykiatrisen kuntoutuksen yksikkö, joka tarjoaa pitkäaikaiskuntoutusta erityistä tukea tarvitseville nuorille aikuisille naisille. Koski-yksikön kuntoutusympäristö on tiloiltaan kodinomainen ja viihtyisä. Koski on suljettu yksikkö ja sijaitsee kuntoutusyksikkö Sataman yläkerrassa. Koskessa voidaan toteuttaa myös tahdosta riippumatonta erityishuoltoa.
Koskessa noudatetaan soveltuvin osin yhteisöhoidon periaatteita, jolloin kuntoutujilla on mahdollisuus vaikuttaa omaan arkeensa. Yksikön toiminnassa toteutuu valmentava ja kuntouttava työote (neuropsykiatrinen valmennus) sekä asiakaslähtöisyys. Kuntoutuja on mukana tavoitteellisen kuntoutussuunnitelman teossa.
Kosken toiminta-ajatuksena on kuntoutujan kokonaisvaltainen kuntoutus ja hoito. Toiminta perustuu toiminnalliseen ja arkea tukevaan kuntoutukseen, jossa vahvistetaan kuntoutujan omia voimavaroja. Toiminnan tavoitteena on kuntoutujan siirtyminen pitkäaikaiskuntoutuksesta avopalveluihin.
Koskessa on kuntoutujilla mahdollisuus osallistua työtoimintaan, opiskeluun ja vapaa-ajan harrasteisiin. Koski-yksikkö järjestää työtoimintaa myös kuntayhtymän ulkopuolelle esimerkiksi kaupoissa erilaiset ja vaihtuvat työtehtävät (vrt. Pieksämäen tekemisen kartta).
PALVELUKUVAUS
VAALIJALAN OSAAMIS- JA TUKIKESKUS, NENONPELLON YKSIKÖT
Yksikkö: Koski
PALVELURYHMÄ: laitoskuntoutus
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Koski on 4-paikkainen psykososiaalisen ja psykiatrisen kuntoutuksen yksikkö, joka tarjoaa pitkäaikaiskuntoutusta erityistä tukea tarvitseville nuorille aikuisille naisille. Kosken kuntoutusympäristö on tiloiltaan kodinomainen ja viihtyisä. Kuntoutus voi olla myös tahdosta riippumatonta erityishuoltoa. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Koskessa kuntoutus toteutetaan yhteisöhoidon periaatteita soveltuvin osin. Kuntoutujilla on mahdollisuus vaikuttaa omaan arkeensa yksilöllisesti ja yhdessä. Yksikön toiminnassa toteutuu kuntouttava työote ja neuropsykiatrinen valmennus. Kosken toiminnan tarkoituksena on kuntoutujan kokonaisvaltainen hoito ja kuntoutus yksilöllisten tarpeiden mukaisesti päämääränä integroitua takaisin omalle kotiseudulleen asumaan. Kuntoutus perustuu toiminnallisuuteen ja arkea tukevaan kuntoutukseen, kuten arjen taitojen, kodinhoidon ja asiointitaitojen vahvistamiseen tätä kautta. Toiminnan tavoitteena on asiakkaan siirtyminen pitkäaikaiskuntoutuksesta avopalveluihin. Kuntoutuksen suunnittelussa asiakkaan tukena ja toteuttajana on moniammatillinen työryhmä kuten arjen ohjaus ja tarvittava terapeuttien tuki. Kuntoutuksessa huomioidaan asiakkaan itsemääräämisoikeus ja omien toiveiden tukeminen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Koski tarjoaa pääsääntöisesti pitkäaikaista (yli 3kk) kuntoutusta huomioiden asiakkaiden erityistarpeet. Jokaiselle asiakkaalle laaditaan hoito- ja kuntoutussuunnitelma. Kuntoutusprosessiin kuuluvat
Kaikissa Vaalijalan kuntoutusyksiköissä on näkyvillä yksikön omavalvontasuunnitelma ja yksikkökohtainen hyvän kohtelun suunnitelma. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluun hakeutuminen: Kuntoutukseen voidaan tulla terveydenhuollon lähetteellä tai sosiaalitoimen kautta. Lähete osoitetaan Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen sosiaalityöntekijälle. Asiakkaan kuntoutuksen suunnitteluun osallistuvat asiakkaan kotikunnan sosiaali- ja vammaispalvelujen ja/tai lastensuojelun ja/tai terveydenhuollon ja mahdollisesti sivistystoimen työntekijät yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa. Palvelu edellyttää Vaalijalan palvelupäätöksen sekä voimassaolevan erityishuolto-ohjelman (EHO), joka voidaan myös laatia Vaalijalassa. Yhteyttä voi ottaa Vaalijalan sosiaalityöntekijöihin, kuntoutuksen johtajaan ja yksiköihin suoraan neuvojen saamiseksi. http://www.vaalijala.fi |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta ja mittaus: Toimintakykykartoitus (mikä, milloin): - RAI-arviointi ja seuranta vähintään puolivuosittain - PSYTO, TOIMI, START, tarvittaessa psykologin ja toimintaterapeutin arviot Kuntoutuksen arviointi ja seuranta (miten, milloin): - Kuntoutuskokouksissa - Asiakkaan sidosryhmien kanssa verkostoneuvotteluissa yksilöllisen aikataulun mukaan, mutta vähintään puolivuosittain - Moniammatillisen tiimin jäsenten kanssa säännöllisesti - Kuntoutusyksikön henkilöstö arvioi asiakkaiden kuntoutumista päivittäin. Yhteydenpito sidosryhmiin: - Kuntoutuksen alussa sovitaan asiakkaan sidosryhmien kanssa yksilöllisestä aikataulusta ja yhteydenpidosta.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Lifecare-asiakastietojärjestelmä. Asiakasturvallisuusilmoitukset ja työtapaturmat: Haipro-ohjelma. Palveluprosessien kuvaukset ja toimintaa koskevat ohjeet: Viso-toimintajärjestelmä. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelujen hinnasto: liitteenä |
Päiväys 25.2.2021